Skip to main content

Kedaulatan Negara

Assalamualaikum w.b.t

Dikesempatan mase yang sedikit ini, ingin sekali ana menyuarakan kebimbingan ana berkaitan 3 isu yang melanda negara baru-baru ini . Isu pemberian lesen judi bola sepak , penjualan hak milik tanah KTMB di Singapura dan penyerahan dua blok petroleum di Sarawak kepada Brunei.

Berdasarkan beberapa laman web berita yang ana lawati hampir setiap pagi termasuklah utusan, berita harian, malaysiakini dan harakah . Sehingga hari ini ana gagal menemui sebab yang releven dan kukuh mengapa ketiga-tiga perkara ini berlaku. Ana juga gagal menyelami pemikiran pihak kerajaan dan Pedana Menteri sendiri untuk memahami kebaikan dan kelebihan yang negara perolah hasil daripada ketiga-tiga isu ini.

Mungkin kerajaan patut perjelaskan lagi manfaat yang diharapkan daripada tindakan ini secara terpeinci dengan kenyataan rasmi daripada pihak-pihak yang bertanggungjawap. Hal ini penting jika pihak kerajaan merasakan mereka masih perlukan sokongan rakyat dengan cara membentangkan dan tunjukkan kepada seluruh rakyat Malaysia bahawa semua usaha-usaha ini adalah untuk kebaikan negara dan bukan seperti yang dicanang-canangkan oleh pihak pembangkan dengan bukti yang sahih.

Sangkal semua ulasan dan dakwaan pihak pembangkan yang menimbulkan keraguan dan melunturkan tahap kepercayaan rakyat kepada negara. Mungkin jika ditanye kepada makcik pakcik dikampung-kampung mereka semestinye menyambut baik usaha kerajaan, namun bagi mereka yang terdedah dengan pelbagai berita daripada pelbagai media masa seperti ana, kami melihat ada pihak yang cuba melarikan diri daripada memberi penjelasan berkaitan isu ini.

Ana bukan nak mengajar kerajaan tetapi hanye menyuarakan pendapat dan harapan supaya tidak ada pihak yang berburuk sangka terhadap pihak lain tanpa usul periksa. Mungkin idea ahli parlimen Shah Alam , Khalid Samad supaya ditubuhkan satu suruhanjaya diraja wajar dilaksanakan supaya rakyat dapat berfikir dan membuat keputusan dengan adil.

wallahualam


Comments

  1. sokong..
    1st..sebagai anak Johor, agak marah arr bila tanah KTMB tu tgadai coz tanah tu sangt2 strategik n Singapore tu, tanah dia bila dah terlpas, jgn harap next time dapt lg coz sangt2 mahal

    2nd..sapa yg anak jati Sabah, mesti marah gak coz tanah air kena settle macm gtu je..

    ReplyDelete
  2. ana sebagai anak jati melaka [xde kaitan]
    merangkap anak watan Malaysia bimbang
    mase depan negare ni..

    baru-baru ini berita tumpahan minyak di johor
    ape yang ana terfikir bila bace berita tu...ana takut azab allah menimpa sedikit demi sedikit..
    xsemena-mena kerajaan terpaksa membelanjakan beribu-ribu lagi duit untuk membersihkan tumpahan tersebut.mungkin ibrah kemalangan itu ialah Allah beri beri supaya kite sentiasa beringat.

    "Dan tiap-tiap umat mempunyai ajal[batas waktu]; maka apabila ajalnya tiba, mereka tidak dapat meminta penundaan atau percepatan sesaat pun"
    [al-a'raaf:34]

    ReplyDelete
  3. Semua musibah itu hakikatnya untuk mengingatkan semua(pemimpin dan rakyat jelatanya) agar kembali mentaati perintah Allah...

    "Dan sesungguhnya Kami telah mengutus (rasul-rasul) kepada umat-umat yang sebelum kamu, kemudian Kami seksa mereka dengan menimpakan kesengsaraan dan kemelaratan supaya mereka memohon kepada Allah dengan tunduk merendah diri." (Surah al-An'am 6:42)

    ReplyDelete
  4. ye betul2..
    Allah tidak ciptakan sesuatu dgn sia-sia [robbana maholaq thahaza batila]

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Peta Dunia

"Jom isma, kite sambung blaja kat oversea..amik master nanti" ajak rose selepas pulang dari IRC kemarin. "Jom...nak gi mane, paris, london, maxico, jermen, prancis.." ana bergurau, kate hati ana..ni nak pergi belajar ke melancong.. "A'ah jom la, boleh usrah same-same" ajak ika, rumate rose. Oo, menarik jugak..kite g UK ar, ade kak yanti dengan abang fakizan..boleh jadi naqibah kite" ana teringat seorang alumni Rakan Masjid yang menyambung pelajaran di benua Eropah sane. "Ika nak g US.." kate rose "Ape beza US dan UK, bezanya S dan K je kan? Ke gane? " soal ana, begitu naif tentang peta dunia. Apa lagi, terburai gelak sahabat-sahabat. Ana pula mengaru kepala yang tidak gatal. Sememangnya ana fail bab-bab peta dunia ni. Walaupun setiap kali ana pulang kerumah, abang conferm akan mintak ana lukiskan peta dunia untuk subjek kajian tempatanya, tetapi lukisan hanya tinggal kenangan..Ana sungguh tidak ambil tahu secara te

NUTRILITE Garlic & Licorice

Kandungan bawang putih (allicin, selenium & sulfur) Allicin Salah satu sebatian kuat semulajadi utk membunuh mikroorganisma berbahaya. Boleh membunuh semua patogen (bakteria & virus) yg diketahui termasuk stophylococcus oureus & bakteria makan daging. Untuk berkesan allicin perlu dlm bentuk allicin "stabil". Selenium Mineral yg mempunyai ciri2 antioksida yg hebat. Mineral pembunuh kanser. Pengambilan 200gm mikrogram sehari dpt mengurangkan kes kanser hmpir 50%. Sulfur Antioksidan yg amat hebat Lindungi tubuh dr radikal bebas. Tingkatkan sistem imun kerana ia meningkatkan fungsi sel2 pembunuh semulajadi. Licorice Pelengkap yg baik utk bwg putih, brtindak atas pedih uluhati yg mungkin disebabkan oleh bwg putih dan hilangkan bau kuat bwg putih.   Manfaat Bawang Putih antioksidan utk memerangi radikal bebas brsifat anti mikroba, anti virus & anti jamur tingkatkan  stamina & daya tahan tubuh kurangi pembentukan penggumpalan darah d

NUTRILITE Daily

Suplemen Multivitamin dan Multimineral Harian Vitamin dan mineral adalah penting untuk tubuh melaksanakan fungsinya. Pengendalian dan penyediaan makanan, pilihan gaya hidup dan peringkat usia mungkin mewujudkan keperluan untuk menambah nutrien harian anda, kerana memenuhi keperluan nutrien menerusi diet semata-mata kini menjadi satu cabaran. NUTRILITE Daily boleh membantu anda memenuhi keperluan harian. Dirumus dengan vitamin dan mineral yang seimbang untuk membantu mencapai kesihatan optimum. Satu biji tablet sehari membekalkan 11 vitamin penting (A, B1, B2, niasin, B6, asid folik, vitamin B12, C, D, E dan asid pantotenik). Serta, 7 mineral penting (kalsium, fosforus, iodin, zat besi, magnesium, kuprum, zink) dan pekatan alfalfa, selada air, pasli, bayam, karot dan ceri aserola NUTRILITE yang eksklusif. Soal Jawap Kita mungkin mempunyai cukup vitamin (katalah vitamin A) daripada makanan harian kita. Tidakkah berlebihan jika kita mengambil NUTRILITE Daily? Ad