Skip to main content

Kempen minggu tidak menonton TV

Tertarik dengan perbincangan tentang pengguna dalam salah satu slot di radio IKIM hari ini-14 julai 2010, ana pun segera mendapatkan laptop yang terdampar di atas almari bilik sendiri. Laptop acer yang telah lebih kurang seminggu berehat daripada bertugas di ‘on’ kan .... em..tiada jaringan internet di rumah tapi ana tulis dalam microsoftword supaya bile balik kampus [ade internet free] nanti

Ana tertarik dengan kempen minggu tidak menonton tv yang diperkatakan oleh penel jemputan radio tersebut. Dalam kotak fikiran ana, apa kaitan tak tengok tv dengan pengguna??Penal yang seakan-akan boleh membaca fikiran ana ni pun menjawap.

Katanya pengguna sekarang mudah terpengaruh dengan rancangan tv, sehingga satu teori bernama” theory megic bullet” di keluarkan oleh sekumpulan penyelidik luar negara. Theory ini mengkaitkan tahap kelajuan peluru yang bergerak sangat pantas sehingga mata manusia biasa tidak mampu melihat pergerakannye seakan-akan magis itu dengan pengaruh yang sebuah kotak segi empat bernama televisyen.

Kajian terhadap kadar penggunaan alat berskrin menunjukkan, tv menduduki tempat kedua tertinggi yang digunakan oleh pengguna malaysia selepas komputer dengan peratusan penggunaan yang tidak jauh berbeza iaitu masing-masing dengan 87% dan 70%.




Antum setuju?? Ana setuju!! malah jika peratusan itu lebih tinggi sekalipun ana percaya. Kenapa?? Berada dirumah selama sebulan ini, membolehkan ana membuat satu inference iaitu hobi adik-adik ana ialah menonton tv. Satu lagi pemerhatian yang dibuat oleh seseorang pakar yang tak berapa pakar sehingga die berkata

“Jangan bagi along tengok tv, nanti die tak pedulikan orang lain..” tiba-tiba adik bersuara sebelum tangannye laju meng’on’kan suiz tv.

“aik!! Kenape??”kata-kata si adik mengejutkan si kakak yang baru menyedari dirinya diperhatikan. Sampai hati adik jadikan alongnye yang sedang senang-lenang bercuti sebagai bahan ujikaji…kakak sabar,redha dan pasrah.

“iye lah..penat abang panggil along, along buat tak tahu je….”kata adik bernada merajuk

“bukan along tak dengar, tapi along tak perasan je..”along si bahan uji kaji memujuk

“macam mane aku boleh tak perasan, padahal cite katun je”si bahan uji kaji bermonolong sendiri

“emh, along!! kalau dah tengok tv.. bom meletup kat sebelah pun die tak perasan” si pemerhati kedua menambah. Pemerhati kedua ni- k.ngah- kalau buat inference tu sokmo kejam, bertambah sedik kak long.

Ana kenal si Along ni, die sebenarnye tak suka menonton tv pun -kecuali kartoon tu pun dah semakin kurang- die boikot tv !! iye ke?? Insyaallah..Itulah kisah si along.

Memang ana akui 100% tv memiliki tarikannye yang tersendiri, bak kate ayah “tengok tv macam nak tembus “ kalau yang kurang kejam sikit “tengok tv macam nak masuk dalam tv…”

Kehebatan makhluk yang bernama tv ini bukan setakat itu sahaja –kalau setakat tengok tv sampai tak ingat dunia tu kire kes sederhana lagi sebab paling-paling koman kesalahan yang die buat pun hanyalah tak buat kerja-kerja rumah dan menyukarkan komunikasi dua hala, tapi yang lebih dikesali tv menyumbang kepada peningkatan masalah sosial.

Teringat zaman ana handal membuat karangan bahasa melayu dulu-dulu. Setiap kali cikgu meminta kami membuat karangan berkaitan masalah social isi utama yang wajib ana tulis dalam setiap karangan ana mesti factor penyumbang daripada media massa. Malang sekali yang menulis karangan hanyalah jari-jemari dan minda elektronik ana, bukan hati, apabila dah semakin dewasa baru sedar –dulu faham je tapi xsedar- betapa hebatnya kesan yang ditinggalkan oleh tv.

Kesan terbahagi kepada 2 baik & buruk


Kagum terhadap makhluk bernama tv, dengan kehebatan rancangan siarannya ana termenung seketika……

Pelbagai kempen dijalankan untuk melahirkan rakyat yang berkualiti, contohnye kempen tak nak merokok, kempen belia benci dadah, kempen utamakan keluarga dan pelbagai lagi untuk membanteras masalah sosial namun kempen-kempen murni ini seolah-olah pandang sepi oleh masyarakat kerana adanya guru lemah yang tidak berkaki dan tidak bertangan-tv- tetapi mempunyai berpengaruh yang sangat kuat ,lalu berkempen ia kepada rakyat dengan manifestonya yang pelbagai genre dan diimport dari luar negara. Adapun manifestonye yang berstatus tempatan -buatan Malaysia sentiasa menjanjikan babak-babak terkini sesuai dengan peredaran zaman.

Hebat..memang hebat..salah satu genra yang selalu menjadi pilihan pnyokong ialah filem2 cinta seperti Cinta Pertama, Syurga Cinta, Cinta Yang Satu, Puteri Gunung Ledang, Bohsia dan banyak lagi. Tidak cukup TV plasma 41inci dirumah, dikunjungi pula TV gergasi bernama-panggung wayang.

Selepas itu, nantikan berita ‘ceria’ didada-dada akhbar kisah ‘ibu muda’ yang menyelimutkan bayi yang baru dilahirkanya dengan plastic sampah lalu meninggalkan anak darah dagingnya sendirian , bermain dengan ulat-ulat yang ‘gigih’ mengigit tubuh kecil yang tidak berdosa itu.

Bukankah jelas dimata kita, membuktikan bahawa impak yang diterima leh penonton adalah setimpal dengan apa yang ditonton. Jika yang ditonton adalah kisah sang majnun yang mendambakan cinta laila , sehingga sanggup terseksa menanti cinta meraka bertaut maka kesanya didalam dunia realiti, ada wanita mahupun lelaki bunuh diri kerana kekasihnye curang. Sungguh tidak berbaloi-kekasih yang curang sudah pastinye bahagia dengan kekasih baru tetapi tindakan nekad membunuh diri hanya akan menghumban manusia kedalam api neraka..akal yang waras pastinye tidak membenarkan perkara seperti ini terjadi.

Selain itu, bukankah kita mahukan masyarkat yang bebas dari masalah HIV yang berpunca daripada kegiatan seks bebas,jika, mengapa masih menyiarkan filem yang menyajikan kisah lelaki perempuan yang berkasih tanpa memperduli batas agama, kisah sang cinta yang diagung-agungkan seolah-olah tidak ada perkara lain yang lebih penting daripada hidup ditemani kekasih . Sehingga wanita sanggup mengadaikan mahkota termahal yang dimiliki. bukankah tindakan itu sangat kontradik dengan apa yang diusahakan oleh kerajaan??

Tidak kurang dengan itu, genra yang semakin diminati –ilmu hitam- seperti Mentra, Jangan Pandang Belakang ,Pontianak Harum Sundal Malam, Puaka Niang Rapik dan entah apa-apa lagi yang akan dilahirkan selepas ini menjadi bahan rujukan manusia yang tidak tahu perihal ilmu hitam… yang tahu semakin pakar. Mungkin beritanye tidak dipaparkan di Buletin Utama tetapi kisahnya menjadi bahan pelaris majalah Mestika dan seumpamanya. Insan yang tidak diketahui penyakitnye,doctor pakar yang berpuluh-puluh tahun belajar ilmu perubatan diseantero dunia pun gagal mengesan penyakit yang dialami- tiba-tiba sahaja perut membesar, sakit badan yang mencucuk-cucuk, sawan yang tidak berkesudahan..

Kesan baik

10 jari kurniaan Allah yang laju menaip ini, seakan-akan menulis untuk menasihatkan diri sendiri..takut juga, apa yang ditulis berbalik kepada diri sendiri..

Bukan ingin mengkritik kebijaksanaan Philo Taylor Farnsworth –pencipta pertama tv elektronik, tetapi yang ana ingin perkatakan adalah,hebatnye kesan TV terhadap penontonye. Jika sehebat ini kesanye, tidak salah tv digunakan untuk mendidik masyarakat menjadi masyarakat yang berkualiti. Masyarakat yang bebas dari masalah sosial dan jauh dari amalan jahiliyah.

Bukankah elok ditayangkan rancangan seperti Kelas Fardhu ain, Imam Muda, Forem Perdana Hal Ehwal Islam, Semanis Kurma dan pelbagai lagi yang menjadi jalan penyelesaian kepada salah satu punca masalah sosial iaitu kurang pengetahuan agama. Dengan adanye kelas-kelas agama di kaca tv , dapat mengurangkan kos pengangkutan -nak pergi kelas tuisyen fardhu ain - demi menyelamatkan wang membayar minyak yang sudah dinaikkan harganye.

“ Cakap sememangnya mudah tetapi buat dulu baru tahu langit tu tinggi ke rendah” kata-kata yang ibu ana selalu sebut ini memang ade betulnye. Mungkin ini sekadar cadangan atas angin sahaja, tetapi diharapkan kite[ terutama yang menulis ni] sedar betapa bergunanye tv jika dimanfaatkan sebaiknye, dan bertapa bahaya bencana yang mampu di bawa oleh ‘benda alah’ yang bernama tv kepada kita jika tidak bijak menggunakanye ..kalau cakap kampungnye “main rembat je nk tengok cerite ape”

Jika merasakan iman dalam hati kuat dan dapat mengawal diri daripada karam dengan cerita-certia khayalan di tv bolehlah tgk tv...tapi lebih mudah kalau tidak tengok, belajar dan perlahan-lahan meninggalkan makhluk tersebut, jika berniat menjauhinye kerana Allah i’allah pasti akan mendapat bantuanye –yang paling penting dapat kurangkan dosa mata tengok aurat model-model iklan..tengok forum perdana pun dapat dosa mate, sebab forum perdana sejam[setengah jam forum, setengah jam lagi iklan]


Comments

  1. salam alaik..
    ana bersetuju ngan enti..
    syukran atas input yg berguna ni, kadang2 kita dah tahu..tp still nak buat lagi..

    x ramai org sedar, yg TV adalah salah satu agenda Yahudi untuk menjauhkan umat Islam dr alquran..sbb tu je cara Yahudi nak kalahkan umat Islam, menjadikan org Islam di pandang lemah, walaupun oleh penganutnya sendiri. Moga kita Allah lindungi.amin.

    ReplyDelete
  2. betul,memang tidak dinafikan tv tu agenda Yahudi tapi penggunaanye itu terletak atas kebijaksanaan kite dan pihak bertanggungjawap untuk mengawal penyebaran pengaruh buruk kepada rakyat. Akta dan undang-undang yang sesuai dengan hasrat kite membina generasi islam yang holistik

    kalau rancangan yang disiarkan tu semuanye tidak bercanggah dengan syarak, iklan yang memaparkan model yang menutupp aurat,dan jalan cerita yang memberi impak positif ana kira ini satu kredit kepada kite kerana bijak mengambil peluang..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Peta Dunia

"Jom isma, kite sambung blaja kat oversea..amik master nanti" ajak rose selepas pulang dari IRC kemarin. "Jom...nak gi mane, paris, london, maxico, jermen, prancis.." ana bergurau, kate hati ana..ni nak pergi belajar ke melancong.. "A'ah jom la, boleh usrah same-same" ajak ika, rumate rose. Oo, menarik jugak..kite g UK ar, ade kak yanti dengan abang fakizan..boleh jadi naqibah kite" ana teringat seorang alumni Rakan Masjid yang menyambung pelajaran di benua Eropah sane. "Ika nak g US.." kate rose "Ape beza US dan UK, bezanya S dan K je kan? Ke gane? " soal ana, begitu naif tentang peta dunia. Apa lagi, terburai gelak sahabat-sahabat. Ana pula mengaru kepala yang tidak gatal. Sememangnya ana fail bab-bab peta dunia ni. Walaupun setiap kali ana pulang kerumah, abang conferm akan mintak ana lukiskan peta dunia untuk subjek kajian tempatanya, tetapi lukisan hanya tinggal kenangan..Ana sungguh tidak ambil tahu secara te

NUTRILITE Garlic & Licorice

Kandungan bawang putih (allicin, selenium & sulfur) Allicin Salah satu sebatian kuat semulajadi utk membunuh mikroorganisma berbahaya. Boleh membunuh semua patogen (bakteria & virus) yg diketahui termasuk stophylococcus oureus & bakteria makan daging. Untuk berkesan allicin perlu dlm bentuk allicin "stabil". Selenium Mineral yg mempunyai ciri2 antioksida yg hebat. Mineral pembunuh kanser. Pengambilan 200gm mikrogram sehari dpt mengurangkan kes kanser hmpir 50%. Sulfur Antioksidan yg amat hebat Lindungi tubuh dr radikal bebas. Tingkatkan sistem imun kerana ia meningkatkan fungsi sel2 pembunuh semulajadi. Licorice Pelengkap yg baik utk bwg putih, brtindak atas pedih uluhati yg mungkin disebabkan oleh bwg putih dan hilangkan bau kuat bwg putih.   Manfaat Bawang Putih antioksidan utk memerangi radikal bebas brsifat anti mikroba, anti virus & anti jamur tingkatkan  stamina & daya tahan tubuh kurangi pembentukan penggumpalan darah d

NUTRILITE Daily

Suplemen Multivitamin dan Multimineral Harian Vitamin dan mineral adalah penting untuk tubuh melaksanakan fungsinya. Pengendalian dan penyediaan makanan, pilihan gaya hidup dan peringkat usia mungkin mewujudkan keperluan untuk menambah nutrien harian anda, kerana memenuhi keperluan nutrien menerusi diet semata-mata kini menjadi satu cabaran. NUTRILITE Daily boleh membantu anda memenuhi keperluan harian. Dirumus dengan vitamin dan mineral yang seimbang untuk membantu mencapai kesihatan optimum. Satu biji tablet sehari membekalkan 11 vitamin penting (A, B1, B2, niasin, B6, asid folik, vitamin B12, C, D, E dan asid pantotenik). Serta, 7 mineral penting (kalsium, fosforus, iodin, zat besi, magnesium, kuprum, zink) dan pekatan alfalfa, selada air, pasli, bayam, karot dan ceri aserola NUTRILITE yang eksklusif. Soal Jawap Kita mungkin mempunyai cukup vitamin (katalah vitamin A) daripada makanan harian kita. Tidakkah berlebihan jika kita mengambil NUTRILITE Daily? Ad