Tuesday, August 10, 2010

Cintai Allah Seluas Nikmat Kurniaanya


assalamualaikum w.b.t

Lama rasenya blog ini sepi tanpa nukilan dari pemiliknye.. Masa hanya mengizinkan ana meng'copy -paste' sahaja bacaan yang ana suka untuk dikongsikan bersama pembaca budiman.
Tambah pula dengan keadaan laptop yang kurang sihat, benar-benar menghadkan kadar waktu untuk ana melayari internat.

Sedikit perkongsian yang suka ana sampaikan kepada pembaca sekalian. Bait kata-kata ini ana ambil dari Ustaz Amru Khalid dalam tulisanya Hati Sebening Mata Air. " Cintailah Allah sebanyak mana nikmat yang diberikan "

Sempena ramadhan yang akan menjelma esok ana menyusun sepuluh jari memohon maaf kepada pembaca blog ini atas segala kesalahan yang ana lakukan , sengaja atau tidak sengaja, jika ada penulisan ana yang mengecilkan hati atau membuatkan antum jauh dari Allah dan apa jenis kesalahan sekalipun. Ini kerana, satu kisah yang diriwayatkan olah Bazzar dalam Majma’uz Zawaid 10/1675-166, Hakim 4/153 dishahihkannya dan disetujui oleh Imam Adz-Dzahabi dari Ka’ab bin Ujrah, diriwayatkan juga oleh Imam Bukhari dalam Adabul Mufrad no. 644 (Shahih Al-Adabul Mufrad No. 500 dari Jabir bin Abdillah

"Ketika Rasullullah sedang berkhutbah pada Shalat Jum’at (dalam bulan Sya’ban), beliau mengatakan Amin sampai tiga kali, dan para sahabat begitu mendengar Rasullullah mengatakan Amin, terkejut dan spontan mereka ikut mengatakan Amin. Tapi para sahabat bingung, kenapa Rasullullah berkata Amin sampai tiga kali.

Ketika selesai shalat Jum’at, para sahabat bertanya kepada Rasullullah, kemudian beliau menjelaskan: “ketika aku sedang berkhutbah, datanglah Malaikat Jibril dan berbisik, hai Rasullullah Amin-kan do’a ku ini,”
jawab Rasullullah.

Do’a Malaikat Jibril itu adalah:
“Ya Allah tolong abaikan puasa ummat Muhammad, apabila sebelum memasuki bulan Ramadhan dia tidak melakukan hal-hal yang berikut:

1) Tidak memohon maaf terlebih dahulu kepada kedua orang tuanya (jika masih ada);
2) Tidak bermaafan terlebih dahulu antara suami istri;
3) Tidak bermaafan terlebih dahulu dengan orang-orang sekitarnya.

Selamat menjalani ibadah puasa..
sumber : http://indrayogi.multiply.com/reviews/item/164
Share:

0 comments:

Post a Comment