Friday, April 8, 2011

D.O.A



"cantiknye book mark tu, nak tengok boleh..."

Pantas tangan ana mengambil bookmark yang ada pada buku Ziha. Ada gambar sejambak bunga rose merah menghiasi bookmark yang berlatar belakangkan warna putih itu. Kombinasi warna yang menarik perhatian.

" Ya Allah, jadikanlah aku hambaMu yang selalu berdoa kepadaMu dengan setulusnya ketika dalam keadaan tenteram sebagaimana tulusnya doa orang-orang yang terpaksa kerana berada dalam kesempitan " dua kali ana ulang kata-kata tersebut, berkerut dahi ana dibuatnye.

"saye tak faham la ziha, ape die kate ni" akhirnya ana menyuarakan 'ketidakfahaman' ana..

"erm...yang ziha faham, kite mohon supaya Allah beri bla..bla..bla" terang ziha panjang lebar, dan ana mengangguk paham.

"o0o0o ok, maknenye kite minta pada Allah supaya, beri kite ketulusan, kesungguhan dan kekhusyukan ketika kita berdoa tidak mengira waktu senang atau susah ..." bisik ana dalam hati.

"a'ah yelah kan, kadang-kadang kita selalu main-main berdoa bila kite takde masalah..tapi bila banyak masalah barulah nak sungguh-sungguh dan mase itu barulah nak menangis " luah ana diikuti angguk Ziha yang laju.

Em, malu juga memikirkan tingkah laku diri yang tidak beradab dengan Allah. Minta bile perlu, tinggal lepas dah dapat Nauzubillah. Seringkali lupa bahawa senjata muslim yang paling mujarab itu adalah DOA.
Share:

0 comments:

Post a Comment