Skip to main content

Paktikal : Raya diKampung

"eh, un'sangke'rabla.."
Tegur En. Yazarinan yang lebih mesra dipanggil En.Nan membuatkan ana tergelak kecil. En Nan Manager Business Planning yang juga merangkap SV 2 menyapa ana yang sedang khusyuk buat ketupat daripada riben-riben untuk hiasan pejabat. Mungkin tidak menyangka ana boleh mengayam ketupat.

"meh la buat sekali En.Nan" ana mengajak, sekadar berbasi-basi.

KLCC sekarang ini sedang meriah dengan segala hiasan untuk hari raya. Ana juga tidak ketinggalan menyumbang tenaga apa yang termampu. Pelbagai jenis hiasan dipasang di pelbagai sudut, membuatkan mood raya semakin meriah. Bagi perantau-perantau seperti ana, perasaan untuk pulang ke kampung itu semakin membuak-buak. Bak kate orang " Badan je kat office, hati dah ade di rumah". I'allah esok ana akan drive pulang ke Melaka. Bos dah bagi kebenaran keluar awal, mungkin lepas Lunch Hour. Perancangan awalnye, ana akan pulang sabtu pagi kerana bimbangkan jem di tol Sg Besi dan Nilai. Tetapi setelah menelefon ibu...

"along bile nk balik?? baju banyak tak siap lagi..kuih raye belum buat lagi, ibu baru beli barang mentah, tunggu along balik..langsir pun baru nak gunting, tak siap jait lagi ni"

Em..nampaknye banyak assigment menanti..So, kene balik awal. Sahabat-sahabat pun akan pulang pada hari jumaat. Hayu tiket ke Perak pukul 7 petang esok. Mai dan Ziha pulang ke Johor, Zarith ke negeri Sembilan dan Fizah ke Terengganu semuanya telah awal membeli tiket balik kampung. Jadi amat dukalah jika ana tinggal sendirian untuk menunggu hari Sabtu. Kak Raihan yang sepatutnye pulang sekali dengan ana, kerana kami jiran sekampung, telah pulang hari ini. Takziah kepada Kak Raihan atas pemergian mak ciknya semalam akibat accident kereta.

Cik Yati, Manager Business Performance juga merangkap SV yang ana sayangi akan pulang ke Kelantan pagi esok. Selepas sahur katenye tadi selepas memberi ana dan seorang lagi trainee duit raye. Alhamdulillah, dah dapat duit raye(^_^)v . Kak Ilya, Kak Nabila dan Kak Fateh yang beraya di Kuala Lumpur kelihatan tenang mungkin tidak perlu bersesak dada memikirkan perancangan kampung. En. Ameer, bos besar kami dah bagi green light untuk kami pulang awal esok. Beliau juga akan pulang ke kampung di Terengganu. En. Nan kampungnye dekat je..orang Kuala Pilah. Katenya akan balik hari sabtu. Reza, trainee UTP yang same dengan ana akan pulang ke Kuantan esok. Abang Faisal pula, telah dua hari bercuti lebih awal. Raya tahun ini, turn isterinya..Kelik klate, Kota Bharu.

Kak Dilla, HRM Petronas Carigali merangkap naqibah yang best, ana belum interview balik mane..tapi yang pasti Kak Shasha, naqibah yang juga ana sayangi pun kelik klate gok. Kak Shasha, anak jati Negeri Sembilan mengikut suami pulang ke Kelantan esok. Wafa dan Musab (anak kak shasha) juga Ubaidah dan Nuha (anak Kak Dilla) pasti tidak sabar-sabar nak jumpa atuk dan nenek di kampung. Teringat dialog bersama Kak Shasha kemarin.

"sedaynye akak, xdapat balik kampung sendiri.."ana yang lebih-lebih bersedih untuk kak shasha..

"xlah ..kalau, kite xanggap itu keluarga kita memanglah seday, kalau kite anggap itu keluarga kita, mesti tak seday.." jawap engineer Petronas yang telah 5 tahun mendirikan rumah tangga ini. Kagum..kagum..

Ana sedari kecil sampai hari ini akan beraya di Melaka. Ibu dan ayah satu kampung. So, Melaka bukan sahaja tanah tumpah darahku, tetapi juga tanah tempat cari duit rayaku dan tanah tempat main bunga api. Tidak pernah beraya di tempat lain selain Jasin, Melaka . Walaupun dahulu kami menetap di Negeri Sembilan lama. Tetapi setiap kali raya, kami pasti akan pulang ke Melaka. Kalau tiada kereta sewa naik bas, kalau tiada bas naik lori ayah. Tahun 2000 baru kami memiliki kereta sendiri. Saga biru matelik NAB 7747 yang kini telah dimiliki oleh orang lain.

Setiap kali raya, kereta pasti sesak dengan kuih raya dan baju raya. Nenek dah pesan siap-siap untuk bawa balik kuih raya. Malah sebulan sebelum raya, nenek dah kirimkan bekas-bekas kuih raya untuk ibu isi dan bawa balik raya nanti. Kami adik beradik yang duduk belakang nilah mangsa memangku segala barang yang tidak muat untuk disumbatkan kedalam boot kereta. Seronok!! Walaupun sakit-sakit pinggang dek kerana perjalanan 2 jam dari N9 ke Jasin tanpa highway, tetapi gembira menanti tiba di rumah nenek, berjumpa sanak saudara, main-main dan berbuka bersama.

Kini, turn ana pulang ke kampung dengan kuih-kuih raya sebagaimana ibu. Tapi, tidaklah sampai tak muat boot..Sikit-sikit tu ade la kot..di tambah dengan baju dan tudung raya yang ana belikan untuk, kak ngah, abang dan ibu. Tahun pertama ana bershopping raya untuk keluarga. Sayangnya ana tidak sempat, shoping raya untuk ayah. Semoga,pahala sedekah yang dititipkan buat ayah, menggembirakan beliau di sana.





Selamat Hari Raya.

Comments

  1. nice post..subhanallah, besar tanggungjawab Isma.Alhamdulillah dapat balik beraye..sy dengan sahabat2 disini balik hari ahad--> kne study dulu..Isma, kirim salam kt ibu,angah ngan abang k..assalamualaikum w.b.t

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah Allah beri tanggungjawap yang besar untuk saye dan..Allah juga beri assistant hebat untuk bantu saye..Thanks untuk sahabat-sahabat yang slalu support saya..thanks juga pade kak ngah yang banyak tolong Along die ni..All the best Exam Rose dan sahabat-sahabat di kampus

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Peta Dunia

"Jom isma, kite sambung blaja kat oversea..amik master nanti" ajak rose selepas pulang dari IRC kemarin. "Jom...nak gi mane, paris, london, maxico, jermen, prancis.." ana bergurau, kate hati ana..ni nak pergi belajar ke melancong.. "A'ah jom la, boleh usrah same-same" ajak ika, rumate rose. Oo, menarik jugak..kite g UK ar, ade kak yanti dengan abang fakizan..boleh jadi naqibah kite" ana teringat seorang alumni Rakan Masjid yang menyambung pelajaran di benua Eropah sane. "Ika nak g US.." kate rose "Ape beza US dan UK, bezanya S dan K je kan? Ke gane? " soal ana, begitu naif tentang peta dunia. Apa lagi, terburai gelak sahabat-sahabat. Ana pula mengaru kepala yang tidak gatal. Sememangnya ana fail bab-bab peta dunia ni. Walaupun setiap kali ana pulang kerumah, abang conferm akan mintak ana lukiskan peta dunia untuk subjek kajian tempatanya, tetapi lukisan hanya tinggal kenangan..Ana sungguh tidak ambil tahu secara te

NUTRILITE Garlic & Licorice

Kandungan bawang putih (allicin, selenium & sulfur) Allicin Salah satu sebatian kuat semulajadi utk membunuh mikroorganisma berbahaya. Boleh membunuh semua patogen (bakteria & virus) yg diketahui termasuk stophylococcus oureus & bakteria makan daging. Untuk berkesan allicin perlu dlm bentuk allicin "stabil". Selenium Mineral yg mempunyai ciri2 antioksida yg hebat. Mineral pembunuh kanser. Pengambilan 200gm mikrogram sehari dpt mengurangkan kes kanser hmpir 50%. Sulfur Antioksidan yg amat hebat Lindungi tubuh dr radikal bebas. Tingkatkan sistem imun kerana ia meningkatkan fungsi sel2 pembunuh semulajadi. Licorice Pelengkap yg baik utk bwg putih, brtindak atas pedih uluhati yg mungkin disebabkan oleh bwg putih dan hilangkan bau kuat bwg putih.   Manfaat Bawang Putih antioksidan utk memerangi radikal bebas brsifat anti mikroba, anti virus & anti jamur tingkatkan  stamina & daya tahan tubuh kurangi pembentukan penggumpalan darah d

NUTRILITE Daily

Suplemen Multivitamin dan Multimineral Harian Vitamin dan mineral adalah penting untuk tubuh melaksanakan fungsinya. Pengendalian dan penyediaan makanan, pilihan gaya hidup dan peringkat usia mungkin mewujudkan keperluan untuk menambah nutrien harian anda, kerana memenuhi keperluan nutrien menerusi diet semata-mata kini menjadi satu cabaran. NUTRILITE Daily boleh membantu anda memenuhi keperluan harian. Dirumus dengan vitamin dan mineral yang seimbang untuk membantu mencapai kesihatan optimum. Satu biji tablet sehari membekalkan 11 vitamin penting (A, B1, B2, niasin, B6, asid folik, vitamin B12, C, D, E dan asid pantotenik). Serta, 7 mineral penting (kalsium, fosforus, iodin, zat besi, magnesium, kuprum, zink) dan pekatan alfalfa, selada air, pasli, bayam, karot dan ceri aserola NUTRILITE yang eksklusif. Soal Jawap Kita mungkin mempunyai cukup vitamin (katalah vitamin A) daripada makanan harian kita. Tidakkah berlebihan jika kita mengambil NUTRILITE Daily? Ad