Friday, November 4, 2011

Rezeki Allah Beri

"ni kucing sape bu" tanye ana.

"tak tahu kucing sape long, ade je kat sini" jawap ibu

"owh, banyaknye kucing rumah kite ni aek"

"kat stor tu ade lagi ke kucing beranak" kate ana lagi

"takde, tapi xlame lagi tu ade la nanti"

Stor sebelah rumah kami ni memang kerap jadi wad besalin kucing-kucing betina [memang la betina, xde lagi kucing jantan besalin]. Setakat yang ana dah kira, dah 5 kali sejak perasmian bangunan stor satu tingkat tu dibuat kire2 hujung tahun lepas.

"tapi kucing-kucing ni elok, bile dah besar je die pergi tah mane-mane"

"owh.."

Patut la ibu tak kisah. Setahu ana ibu ana tak minat kucing. Ayah yang minat. Dulu mase kat Serting, kucing-kucing suke datang rumah kami [walaupun xde stor-ade reban je] sebab ayah suke derma makanan kat kucing. Ana pun kadang-kadang join. Kali ni ibu ganti tempat ayah. Syarat ibu senang, nak duk rumah ni dan nak dapat makanan boleh...tapi jangan masuk dan kotorkan rumah. Nanti kene azab yang pedih menimpa kucing-kucing itu...

"knape ibu tak suke kucing"tanye ana suatu ketika dulu.

"buat ape bela kucing..xde faedah, kalau ayam boleh makan" jawap ibu...slambe

Ibu memang minat bela ayam. Sekarang dah ade dua reban ayam. Jumlah semuanya lebih dari 20 ekor. Tapi ayam ibu ni kurus-kurus je. Diet kot, tak macam ayam jiran sebelah yang tembam-tembam. Patut la ibu...

"eh, jangan buang...meh sini" sisa mi tidak jadi di lempar ke belakang rumah.

"nak buat ape bu" tanye ana pelik

"ayam-ayam ibu suke mi " jawap ibu sambil mengaut mi dari dalam pinggan

"hahaha...patut la ibu masak mi banyak" seloroh ana.Comelnya ayam ibu. Makan mi...Ape-ape je la ibu ni.

Dalam rumah kami 3 orang suka kucing ana, abang dan ayah...2 lagi kurang suke ibu dan angah. Tapi tetap tak dapat pemission bela kucing sebab ibu ade kuase veto.

"ibu, nak bela kucing.."

"tak boleh..nanti ibu yang bela, bukan along"

"ayah bagi bela..."

"nanti ayah keje, along sekolah...last-last ibu yang kene jage" hujah yang tepat, lantas terdiam pihak lawan...

Ana dah tak boleh kate ape-ape...ayah juga mati akal, kata-kata ibu terlalu betul. Kalau nak ade haiwan peliharaan, kene jage betul-betul. Nanti jika tidak dihiraukan, berlaku kezaliman. Name pun tanggungjawap. Kamu nak jage, kamu kene tanggung dan jawap di akhirat.

Alhamdulillah, rezeki Allah datang dalam pelbagai bentuk dan tidak kita sangka-sangka. Haiwan ternakan yang sihat pun rezeki [kurus pun rezeki], haiwan peliharaan pun rezeki yang mendatangkan rezeki. Sahabat nabi digelar Abu Hurairah, kerana sifat beliau yang sukakan kucing.

"i'allah raye ni kite tumbangkan ayam-ayam jantan ibu yang selalu merayau rumah orang"

Share:

0 comments:

Post a Comment