Skip to main content

Ciri-ciri Breast Pump Idaman Saya

Perkongsian ini saya nukilankan untuk ibu-ibu atau bakal ibu yang berpusing-pusing, pening dan dilema mencari breast pump yang sesuai untuk diri sendiri. Saya bukan counselor laktasi tetapi terdapat beberapa kisah yang menyebabkan saya begitu terpanggil untuk berkongsi pengalaman ini.

Sebelum saya memulakan cerita saya mencari breast-pump. Izinkan saya menerangkan aspek-aspek penting yang saya perlu titik beratkan. Satu, baby Mu'min refuse direct feeding selepas berumur sebulan. Bermakna baby saya minum susu ibu melalui botol sahaja dan saya perlu pump untuk supply susu ibu kepada baby saya. Disinilah bermulanya pengalaman saya sebagai Exclusive Pumping Mother (EP Mum) sehingga baby berumur 1 tahun. Kedua saya bekerja 8-9 jam waktu pejabat. Maka saya terpaksa menghantar anak kepada pengasuh berdekatan rumah saya.

Jadi berikut adalah ciri-ciri breast pump yang perlu saya miliki.

  1. Built-in Bateri -  Dalam bahasa kampungnye, able to store power via rechargeable battery. Sebagai EP Mum saya memang menghabiskan banyak masa bersama breast pump. Saya tidak boleh memilih tempat dan masa untuk pump kerana saya perlu mematuhi jadual pump saya demi memenuhi keperluan susu bayi saya. Jadi mana-mana saja, dalam kereta, pejabat, rumah sendiri, rumah orang, tempat awam, shopping mall dan bila-bila masa sahaja pagi, petang, siang malam dan tengah malam saye perlu pump susu. Oleh yang demikian, pump saya perlulah beroperasai secara stand alone dan xboleh bergantung pada plug sebab saya xtau kat mana saya kena pump, yang pasti saya perlu bersedia dengan pump yang ade power sendiri. Power bank pun ok sebagai alternatif, tapi saya tak rajin nak menambah sekilo lagi berat dalam hand bag untuk bawa power bank.
  2. Double Breastpump- Saya perlu mengoptimumkan masa pump saya. Dalam masa yang sama mematuhi 'undang-undang' untuk memastikan produksi susu tidak terjejas. Salah satu undang-undang yang perlu di patuhi ialah setiap breast perlu betul-betul kosong (boleh bace detail lagi pasal Teknik mengepam susu).  Saya berpengalaman mengunakan single pump selama 6 bulan, dan saya dapati ia mengambil masa yang agak lama dan memenatkan. Kadang-kala mengundang stress. So pump kedua-dua belah breast secara serentak sememengnya menjimatkan banyak masa.
  3. Heavy Duty - Berdasarkan pembacaan saya Heavy Duty pump ialah pump yang tahan lasak dan boleh digunakan lebih dari 6 sesi pump sehari selama 30 minit per sesi. Paling penting untuk ibu-ibu bekerja supaya senang kite nak pulun buat stok susu semasa berpantang, bagi persediaan sebelum masuk kerja dan menghantar anak kepada pengasuh. Waktu pantang, menurut pengalaman saya susu badan memang banyak, sampai masa mandi pun menitis aje. Pump sejam sekali pun baju sekejap-sekejap dah basah. Maka inilah masa terbaik untuk simpan EBM. Seawal 2 minggu dah boleh mula simpan. Untuk EP Mum macam saya lagi la perlu Heavy Duty sebab, sehingga selepas pantang sekalipun saye perlu follow my pump schedule without fail.
  4. Komponen pump yang minima - Maksudnye spare part yang sedikit. Sebab ini memudahkan proses memcucinye nanti. Lagi banyak komponen lagi lama masa yang diperlukan untuk mencuci dan membersih pump. Nak-nak lagi jika ade komponen, pelbagai saiz kecik besar dll..Memerlukan alatan yang sesuai untuk mencuci seperti corong-corong kecil yang memerlukan berus kecil untuk masuk kedalamnya. Jika dipandang ringan, nanti akan menjejaskan kebersihan dan kualiti EBM.
  5. Saiz pump yang kecil - Saya perlu pump yang handy, ringan dan kecil supaya mudah dibawa kemana-mana. Sama seperti yang saya huraikan untuk ciri No 1. Saya perlu meminimakan berat dan saiz pump supaya mudah dibawa kemana-mana sahaja. Kurang sikit beban dan dapat meminimakan barang yang perlu bergayut di tangan dan bahu saya. Dengan anak nak berdukung lagi kan..
  6. LED Screen - Screen yang menunjukkan tempoh masa pump, kadar % battery yang saya ada dan level suction yang saya gunakan. Semua ini penting supaya saya boleh monitor setiap sesi pump. Tidak pump terlalu lama sehingga menjejaskan waktu bekerja/waktu bersama keluarga dan tidak terlalu sekejap sehingga menjejaskan produksi susu saya. Phone@jam tangan xmembantu ke? Sememangnya membantu jika keduanya sentiasa ada bersama saya, tapi hakikatnya mereka seringkali tiada disisi.
  7. Harga berpatutan - Budget saya lebih kurang RM500. Saya dah ade 2 pump yang saya beli sebelum saya melahirkan bayi pertama saya. Single Electric pump Autumz dan Manual pump Autumz. Jadi saya sebenarnya dah spend banyak duit untuk breast pump ni. Namun, mengenangkan segala cabaran yang dah saya lalui dengan 2 pump ini. Melihat kepada kecekalan saya, feed my baby with my own breast milk exclusively even when he refuse direct feeding. En Suami yang berhati mulia telah bermurah hati mensponser satu lagi Double breast pump.
  8. Bunyi Senyap- tidak menjadi masalah jika pump itu bunyi bising atau kuat sekalipun sebab bayi saya tidak terganggu dengan bunyi bising, so saya boleh pump sebelah dia bila-bila masa. Di tempat kerja pula Alhamdulillah disediakan bilik laktasi, jadi tiada masalah pun. Tak perlu pump sorok-sorok di workstation.
Spectra S9 Plus 
Kecik besar tapak tangan sahaja. 
Rechargeable battery tahan 3 jam. 
Ade bunyi yang agak kuat. Tapi xsekuat Medela FS.

Medela FreeStyle
Boleh handsfree semasa pump
they provide special tool untuk gantung kat Nursing bra ibu-ibu
Komponen pun sangat sikit, mudah nak basuh

Spectra M1
Size agak kecil dan ade built in bateri.
Harga menepati budget
Cume tiada LED screen.

Semua ciri-ciri ini ade pade pump yang menjadi idaman ramai wanita bekerja termasuk saya. Medela Freestyle. Saya kenal Medela FS ni sebab ade officemate pakai. Memang nampak selesa. Dan ramai juga kawan-kawan uni yang pakai. Namun dek kerana harganya yang membuntangkan mata, saya memilih yang lain. Masuk dalam list ialah Spectra S9 dan Spectra M1. Cuma Spectra tidak berciri heavy duty. Apapun, oleh kerana saya dah ade 2 pump, maka saya berfikir, 2 pump ini boleh menampung bergilir-gilir support sesi pump saya. Dan keputusan muktamad tambah duit poket sendiri untuk membeli Spectra S9 yang lebih handy dan ade LED screen.

Alhamdulillah puas hati. Bersyukur dengan Spectra S9. Harap anak kedua nanti pump ini dapat lagi berbakti pada keluarga saya.

Sekadar bercerita, alhamdulillah sekarang saya hamil anak kedua. Harini ini usianya menghampiri 6 bulan. Dan secara tidak semena-mena saya macam mengidam nak pakai breast pump baru untuk anak yang kedua ini. Teringin nak memiliki breast pump Avent manual. Saya pernah try, sebab ade seharitu saya lupa bawa pump ke tempat kerja. So pinjam pump ni dari office mate. Sangat teruja bila dah pakai dan tidak menyangka pump manual boleh jadi semudah itu . Apapun itu hanya nafsu membeli yang tiada berkesudahan. Sila jangan layan.

Manual Breast Pump Avent
Walaupun manual tapi xlenguh pun tangan 
Pumpnye lembut aje dan xmenyakitkan breast 
Susu pun mencurah-curah keladang gandum.
Sekejap aje breast dah kosong.


Comments

Popular posts from this blog

Peta Dunia

"Jom isma, kite sambung blaja kat oversea..amik master nanti" ajak rose selepas pulang dari IRC kemarin. "Jom...nak gi mane, paris, london, maxico, jermen, prancis.." ana bergurau, kate hati ana..ni nak pergi belajar ke melancong.. "A'ah jom la, boleh usrah same-same" ajak ika, rumate rose. Oo, menarik jugak..kite g UK ar, ade kak yanti dengan abang fakizan..boleh jadi naqibah kite" ana teringat seorang alumni Rakan Masjid yang menyambung pelajaran di benua Eropah sane. "Ika nak g US.." kate rose "Ape beza US dan UK, bezanya S dan K je kan? Ke gane? " soal ana, begitu naif tentang peta dunia. Apa lagi, terburai gelak sahabat-sahabat. Ana pula mengaru kepala yang tidak gatal. Sememangnya ana fail bab-bab peta dunia ni. Walaupun setiap kali ana pulang kerumah, abang conferm akan mintak ana lukiskan peta dunia untuk subjek kajian tempatanya, tetapi lukisan hanya tinggal kenangan..Ana sungguh tidak ambil tahu secara te

NUTRILITE Garlic & Licorice

Kandungan bawang putih (allicin, selenium & sulfur) Allicin Salah satu sebatian kuat semulajadi utk membunuh mikroorganisma berbahaya. Boleh membunuh semua patogen (bakteria & virus) yg diketahui termasuk stophylococcus oureus & bakteria makan daging. Untuk berkesan allicin perlu dlm bentuk allicin "stabil". Selenium Mineral yg mempunyai ciri2 antioksida yg hebat. Mineral pembunuh kanser. Pengambilan 200gm mikrogram sehari dpt mengurangkan kes kanser hmpir 50%. Sulfur Antioksidan yg amat hebat Lindungi tubuh dr radikal bebas. Tingkatkan sistem imun kerana ia meningkatkan fungsi sel2 pembunuh semulajadi. Licorice Pelengkap yg baik utk bwg putih, brtindak atas pedih uluhati yg mungkin disebabkan oleh bwg putih dan hilangkan bau kuat bwg putih.   Manfaat Bawang Putih antioksidan utk memerangi radikal bebas brsifat anti mikroba, anti virus & anti jamur tingkatkan  stamina & daya tahan tubuh kurangi pembentukan penggumpalan darah d

NUTRILITE Daily

Suplemen Multivitamin dan Multimineral Harian Vitamin dan mineral adalah penting untuk tubuh melaksanakan fungsinya. Pengendalian dan penyediaan makanan, pilihan gaya hidup dan peringkat usia mungkin mewujudkan keperluan untuk menambah nutrien harian anda, kerana memenuhi keperluan nutrien menerusi diet semata-mata kini menjadi satu cabaran. NUTRILITE Daily boleh membantu anda memenuhi keperluan harian. Dirumus dengan vitamin dan mineral yang seimbang untuk membantu mencapai kesihatan optimum. Satu biji tablet sehari membekalkan 11 vitamin penting (A, B1, B2, niasin, B6, asid folik, vitamin B12, C, D, E dan asid pantotenik). Serta, 7 mineral penting (kalsium, fosforus, iodin, zat besi, magnesium, kuprum, zink) dan pekatan alfalfa, selada air, pasli, bayam, karot dan ceri aserola NUTRILITE yang eksklusif. Soal Jawap Kita mungkin mempunyai cukup vitamin (katalah vitamin A) daripada makanan harian kita. Tidakkah berlebihan jika kita mengambil NUTRILITE Daily? Ad