Tuesday, August 22, 2017

Menonton Pelawanan Bola Jaring Akhir SEA Game 2017

Hujung minggu lepas saya secara kebetulan menonton pelawanan akhir bola jaring sukan SEA. Waktu tu dah 18 gol dijaringkan oleh pasukan Malaysia dan tertulis di skrin tv '2nd' set. Jadi saya pun saja tidak menukar saluran Astro Arena kerana nak menunggu sape yang menang. Memang saya amat yakin Malaysia akan menang melihat kepada jumlah gol yang dijaringkan oleh kedua-dua pasukan jauh berbeza. Corak permainan pun sangat hebat, hampir satu gol setiap minit amat tidak membosankan.

Penantian yang saya kira sekejap terasa lama. Dari 18 gol menjadi 21. Dalam hati saya "bile nak habis ni". Mungkin kene jaringkan 27 gol kot. Sebab badminton 21 dah menang. Ya sila gelak.. Saya menyamakan bola jaring dengan badminton. Langsung tidak terfikir permainan lain untuk disamakan peraturanya. Saya siap meng'google' berape jumlah gol untuk pelawanan bola jaring. Dan saya pelik 2 3 kali saya google kenapa tak mendapat sebarang info yang saya kehendaki.


Lagi menarik, ibu juga bersekongkol membuat peraturan bola jaring baru (padahal ibu masa muda2 dulu pun selalu main bola jaring). Kate ibu 'sampai 25 je gol tu kan' dengan keyakinan 50%. Dan 100% yakin, bila ibu cakap 'tak kan sampai 30 gol kot, banyak nau!' .. Saya turut bersetuju, 30 gol tu terlalu banyak untuk dijaringkan dan dalam kepala tebayang orang main bola sepak sumbat 30 gol. 

Air wuduk dah kering dimuka, sebab menunggu sampai 27 gol dan pelawanan masih berlangsung. Rasa bersalah.. maka saya tinggalkan pelawanan untuk menunaikan solat. Apabila selesai solat saya lihat 30 gol telah dijaringkan.

Perasaan ingin tahu membuak-buak maka saya google lagi. Kali ini saya cari 'peraturan permainan bola jaring' Permainan bola jaring ni ade 4 suku masa rupanya. ..huhuhu Baru ku tahu rupanye bola jaring bukan macam badminton dan bukan pula macam bola sepak. Terasa begitu tidak pandai sekali diri ini.

Apa pun tahniah pasukan bola jaring Malaysia. #anNajwapower. Bak kata Ustazah Nuridah Salleh, kita memuji penampilan sopan pemain2 bola jaring dalam setiap pelawanan. Manis gittuew..


Share:

0 comments:

Post a Comment