Thursday, January 4, 2018

Buka tirai 2018 di atas bukit

Kali terakhir saya ke sini adalah 15 tahun lalu. Seingat saya, saya menaiki bas bersama kawan-kawan sekolah rendah selepas tamat peperiksaan UPSR. Masa yang agak singkat, menyebabkan lawatan ke tanah tinggi itu kelihatan agak samar-samar dalam memori saya. Yang pasti, saya bawa pulang beberapa pokok kaktus dan key chain bunga.

Percutian kali ini seolah-olah membalas dendam yang tersemat dalam hati sekian lama. Tiga hari dua malam(ok itu satu tempoh yang sangat cukup). Betul kata orang, hujan emas negara orang hujan batu tempat sendiri. Saya rindu Melaka dan Kuala Lumpur. Sejuk di tanah tinggi itu bukan kehidupan saya. Mungkin kami datang pada musin hujan, menyebabkan cuaca disana begitu sejuk bagi saya.

Tidur tak begitu lena, mandi bukan tak basah tapi lebih mengerikan dari itu. Mandi menjadi satu agenda yang paling saya harap saya boleh tunda (tak nak mandi!!). Alhamdulillah terima kasih kepada pemanas air, tapi itu tidak lama, lepas mandi sejuknye terasa hingga ke tulang (kulit dan tulang saya pun dekat2 je kan..) Tanpa aircond dan kipas rumah penginapan kami juga sejuk. Stokin sentiasa melekat di kaki saya kecuali apabila ke tandas.

Sebenarnya sejuk yang saya rasai tu mungkin hanya saya je lebih-lebih, anak-anak suami dan ibu saya biasa-biasa aje. They enjoy the weather so much. Selain daripada cuaca, saya rasa tidak ade yang lain yang patut dirisaukan. Semuanya baik-baik dan menyeronokkan. Trafik agak baik (jem sikit-sikit) walaupun pada cuti umum. Banyak tempat-tempat menarik yang kami lawati terutama Ladang Teh Boh yang terletak di lereng bukit dengan pemandangan yang sangat indah Subhanallah!! 

Strawberi  dah menjadi makanan harian selama tiga hari untuk sikecil Mu'min dan Mu'izz. They love it soooo much!! Asyik mintak strawberi aje setiap masa, baju , muka seluar semua habis merah macam tumpah air sirap. Dan yang lebih menarik sebab tempat penginapan kami terletak dalam ladang strawberi. Dapat pulak harga yang agak murah RM30 perkilo, petik sendiri!! Buah banyak !! Nak kate manis tu tak la manis, tapi ok la sesedap rase masam huuhu. Pak su dan Abah diorang tak suke menjadikan strawberi yang dibeli itu hak mutlak ummi dan anak-anak. Kenduri strawberi anak-branak (umi tak kalah, setengah kilo sorang).

Bunga tak payah cerita. Nenek tak kelip mata tengok bunga hari-hari. Kalu ikut nafsu mau dibawa lori borong beli bunga bawa balik Jasin. Bunga di sana sangaaaaaaat cantiiikk. Kami masuk Ladang Lavender RM10 for adult dan masuk MARDI RM5 for kids. Berbaloi tengok dan amik gambar dengan bunga-bunga yang jarang (hampir tak pernah) dijumpai di Jasin atau Gombak. Subhanallah, indah ciptaan Allah Maha Kuasa. Semoga kami tergolong dalam kalangan orang-orang yang dapat menikmati indahnye Syurga Allah nanti. Ameen..

MARDI tempat banyak bunga cantik-cantik

Shopping..nope this is not the real place. Duit habis disalurkan untuk membeli makanan, buah dan sayuran dan pokok bunga sikit. Secara kesuluruhan Alhamdulillah percutian yang menarik. Yang lain, biarkan gambar berbicara. More picture on the next post. Kene amik kat phone changgih suami ..

Tempat Kaktus cantik dan harga pokok berpatutan. Free entry

Baju tu kejap lagi tukar warne merah

Ibu dah termenung sebab kene hiking pagi-pagi nak minum teh di kaki bukit.

Pejam mata pulaak ..

Jangan petik! sayur ladang orang tu Pak su...


Baru sampai sekitar 10 pagi, dua beradik ni belum mandi lagi

Kesan dot dot merah kat muka sebab makan strawberi
Share:

0 comments:

Post a Comment