Monday, February 19, 2018

Lipat Baju lebih cepat

Terpandang dua bakul baju yang kering. Satu bakul biru besar baju saya dan suami,satu bakul kelabu lebih kecil sedikit tetapi isi melimpah keluar, baju Mu'min dan Mu'izz. Telah dibasuh dan disidai dengan bantuan suami dan mesin basuh. Diangkat dan dimasukkan ke dalam bakul kerana nak sidai baju yang baru dibasuh sebentar tadi.

Antara kerja-kerja rumah yang selalu saya skip kerana pada pandangan saya ada kerja lain yang perlu dilunaskan dahulu. Saban hari, daripada satu bakul sahaja bertambah menjadi dua, isi separuh penuh sehinggalah bakul melimpah, memuntahkan isi (ayat novel).

Sebenarnya menunggu hujung minggu untuk dihadap dan dilipat sehingga habis...Minggu ini cuti hari wilayah jadi kite balik kampung mertua, minggu hadapan ibu saya akan menunaikan Umrah maka nak juga menghantar beliau ke lapangan terbang. Hujung minggu tidak berada dirumah pulak..

Minggu bertambah..bakul besar hijau dah menampakkan diri, mengisi baju-baju yang telah kering. Baju yang berlipat dalam almari menyusut, anak-anak dah pakai baju singkat-singkat yang dah bertahi lalat. mengambil baju-baju lama yang saya susun didasar almari. Memang itulah fungsinye, baju yang dan lusuh yang nak dibuang sayang sebab masih boleh dipakai. Jadi letak didasar untuk kes-kes kecemasan seperti ini.

Minggu ini, cuti raya cina kami tak kemana-mana..Anak-anak kurang sihat, begitu juga saya. Jadi tidak boleh lagi mengelat, harus segera lipat. Cuma nak dikongsikan alat yang baru saya guna. Dah lama jumpa dan dah lama juga berhajat nak memiliki. Lihat di internat, nampak seperti boleh membantu. Beberapa kali keluar masuk shopping cart. Tapi ragu-ragu dan berkira-kira nak beli atau tidak. Akhirnye saya jumpe di Mr DIY. Murah berbanding harga online shop.

Baru je pakai. Tapi alhamdulillah memudahkan dan harga berbaloi. Ade dua, satu untuk baju orang dewasa, satu untuk baju kanak-kanak, lebih kecil. Cuma untuk kanak-kanak tidak sesuai untuk anak-anak baru lahir atau bayi mcm baju Mu'izz. Mu'min boleh. Yang bestnya senang dan cepat sebab dah ada acuan dan hasilnya kemas sedap mata memandang. Semua jenis baju pun boleh, ikut kreativiti masing-masing.

Jadi yang bermanfaat kite share.

Inilah alatnye. Sis tak jual yer.

Ni berbeza lipatan manual (nak cepat-asal lipat) dengan pakai pelipat baju.

Dan semalam sebelum terfikir untuk tulis kisah baju ini. Dalam kesibukan melipat baju, terfikir sejenak (sejenak ku termenung awan pun.... -Wany Hasrita) bile akan habis yer kisah baju ni. Basuh, sidai, angkat, lipat, susun, gosok .. ENAM kerja untuk satu bab sahaja. Belum masuk bab beli atau tempah baju baru. Hai la baju.. sempat juga saya menjawap dan ketawa sendiri ..

Bila akan habis??

Bila kau berhenti pakai baju la!!

Dan itu MUSTAHIL terjadi, tak kan tak nak pakai baju, tarzan pun pakai cawat ok...

*****

Gelak gelak juga, jangan lupa Mustahil tidak berbaju itu di dunia sahaja. Apabila tiba masa Allah menjemput pulang, kamu hanya ada SATU baju. Kain Kafan nak..renungan untuk diri. Dan ada satu petua yang apabila saya terbaca di dinding ruangan solat di pejabat, terus saya snap gambar. Sentap akak dik! Memang terasa kena penampar sekali.

Petua mengurangkan nafsu membeli pakaian mahal
Banyakkan melihat kain kafan. 

Bukan la selalu beli baju mahal, tetapi selalu la juga membeli baju. Tak banyak pun baju, kalau almari baju tu ade 9 compartment, 6 tu saya punya 1 je suami punya, 2 lagi sarung-sarung bantal (ade la lagi almari yang lain - tapi nak cerita almari yang satu ni je) ..insaf insaf


Share:

0 comments:

Post a Comment