Monday, April 9, 2018

Bicara yang menyenangkan

Harini saya dengar lagi...tapi saya tidak begitu menyenanginya, saya harap Allah lindungi saya dan anak-anak saya daripada berperangai begitu.

Urusan peribadi seperti nak buang air, kentut dll rasenya tak perlu 'umumkan' pada orang sekeliling anda. Lebih-lebih lagi dalam persekitaran yang formal seperti tempat kerja. Lebih manis jika anda seorang saja yang tahu. Segera pergi ke tempat yang sepatutnya untuk urusan itu.

Bayangkan kita duduk dalam suatu mesyuarat, tiba-tiba salah seorang ahli mesyuarat bersuara "saya nak berak kejap.." apa pandangan kita?? kite ketawa..iya, perkataan itu lucu buat kali pertama..bangun dia sekali lagi, 2 kali, 3 kali..cirit birit... atau setiap kali mesyuarat aje kawan tersebut bangun "saya nak berak.." apa pandangan kita setelah itu??  Kan lebih elok jika dia tidak hadir, menggangu perjalanan mesyuarat. Dan menyakitkan telinga dengan bahasa yang kurang enak didengari.

Pengumuman "ie rase nak kentut la.." sekali-sekala ok. Tetapi jika kerap kali, itu mengundang rase tidak selesa kerana ianya seperti tidak menghormati orang lain. Perlu ingat bahawa kita bukan berada di tadika atau dalam sesi potty training bersama anak-anak. Jadi haruslah gunakan bahasa yang sopan. Bercakap pada kadar yang perlu, pada masa dan tempat yang sepatutnya. Jadilah dewasa dan matang. Islam ajarkan kita untuk ade rasa malu. Jika tidak malu pada diri sendiri pun, malulah dengan rakan-rakan. Malukan sebahagian daripada iman.

Ok itu macam berbaur emosi sikit. Relex2...

Tapi memang saya dah lama nak tulis perkara ini. Bukan nak budget alim ustajah solehah. Ini pengalaman sendiri juga. Masuk bab kedua.  Bergurau dan berseloroh.

Orang-orang kite, seperti saya contohnya..akal panjang, kreatif tak payah diajar. Kite nak membahan orang kite tak kate la rambut ko kasar macam berus dawai, kulit hitam legam. Tapi kata-kata kite kias, berlapik, bertapis, berayak bagai. Contohnya "rambut die ni ok jugak kalau buat sental periuk" atau "kulit die yang tinted tu..yang mendung berarak kelabu tu".. Sedap kite gelak terbahak-bahak kat kawan tu. Siap meleleh air mata lagi gelak kan..Hilang sekejap masalah dapat gelak sakan.

Iya-iya, akak paham dik. Seronok bebeno.

Mungkin seloroh kite berlapik, tapi maksudnye tetap sama. Untung sangat jika yang dibahan itu orang yang baik, lurus tak paham kiasan, kite gelakkan dia, dia pun gelak sekali. Tak terasa ape-ape pun. Jika yang dibahan tu jenis cepat sentap. Kite senyum die tarik muka, kan ke dah mengeruhkan keadaan. Yang lagi bahaya yang makan dalam ni, kite gelak die gelak sekali, tapi balik rumah, nangis tepi bucu katil. Kesian...

Tapi dah biasa dah kawan rapat. Geng lepak, geng ngeteh, geng futsal, geng bas sekolah dari kecil. Tapi sejauh mana kita pasti dia tidak pernah kecil hati dengan kata-kata begitu?? Berapa peratus kita pasti, 100% confirm ke die ok?!! Sedangkan saya sendiri pernah mendengar keluhan seorang kawan tentang salah seorang ahli gengnya yang selalu mem'bahan' dia dihadapan ahli geng yang lain. Ade tu geng usrah pun bahan membahan..(bukan membawang)

Kesian, makan hati bertahun-tahun. Senyum sahaja, tidak mahu mengeruhkan keadaan. Nak menjaga hati rakan-rakan katanya. Semoga Allah mengganjari kebaikan itu.

Tapi nak ingatkan juga, berhati-hatilah dalam perkataan kita. Nabi Muhammad saw pernah menegur Aisyah atas satu perkataan yang menyamaai maksud "pendek" untuk menceritakan tentang seorang wanita yang datang bertemunya.  Maaf saya kurang ingat hadith itu secara jelas. Tetapi sefaham saya perkataan yang buruk itu kata Rasulallah, jika dicampak kelaut, pasti akan mengeruhkan seluruh air di lautan.

Ingatan untuk diri sendiri juga..Islam telah anjurkan untuk kita bercakap dengan kata-kata yang mulia dan sopan untuk menjaga maruah kita (iya, maruah KITA sendiri, bukan orang lain) قَوْلًا كَرِيمًا dan قَوْلًا لَيِّنًا .. Rujukan Surah Taha dan Surah Al Isra' 😊


Memang, kadang-kadang rasa semakin akrab persahabatan dengan senda gurau, terasa lebih manis dan lebih mengenali hati budi kawan-kawan ini. Cuma harus tambah sedikit lagi ramuan kemanisan itu dengan iman. Sopan santun harus dijaga. Sama-sama ingatkan.

Iya..suka bila tengok orang ketawa terbahak-bahak dengan jenaka kita. Masa tu rase semua orang suka kat kite..tapi tu semua sekejap aje..Bile tiba masanya nanti kite akan rase sendiri mudaratnya.. Allah Maha membalas dan bukan kerana itu sahaja, dek kerana buruknya akhlak dan kata-kata kite itu akhirnya natijah akan berbalik pada kita.

Nanti dimasa akan datang jangan ditnya mengapa hati selalu rasa tidak tenang, mudah sentap, sikit-sikit kecik hati, makan hati, sukar menerima teguran, mudah marah, susah nak memaafkan, dan macam-macam rasa tidak enak dalam diri. Lalu dipresi, murung. Pendek kate hidup tidak tenang. Dangan pasangan mudah sentap dengan anak-anak menyinga tak kira waktu. Sebab kesannya dah berbekas dihati.

Amal ibadah pun akan terjejas. Rase nak solat awal tapi selalu tersasar hujung waktu, rase nak bace al-quran tapi sibuk memanjang tak ade mase. Nampak sikit aje kan, tapi impaknya besar dik. Percayalah. Nak bersihkan semula tidak mudah. Kene berguru dengan orang-orang alim. Kuncinya Zikrullah dan Taubat.

Seruan untuk diri dan kawan-kawan semua..Mari tambah ilmu agar bertambah iman dan tqwa pada Allah. Itu kunci hidup yang tenang..Jika ada masa dengar kuliah jap ni ha, menusuk kalbu dan kene dengan situasi semasa. Betul belaka kata-kata penceramah.

INDAHKAN TUTURMU : https://www.youtube.com/watch?v=fjAwTmyX_3E


Share:

0 comments:

Post a Comment