Saturday, August 20, 2011

R&R Lebuhraya Kehidupan

Assalamualaikum w.b.t

Selawat dan salam kepada Junjungan besar Nabi muhammad saw dan para sahabat baginda atas jasa yang tidak mampu dibalas dalam menegakkan Islam .Hari ini ana dan para pembaca sekalian dapat merasai nikmat yang tiada tolok banding besarnya iaitu Iman dan Islam. Tidak dapat digambarkan jika hidup ini, tidak disuluhi cahaya Islam. Gelap dan Hina disisi pencipta.

Hari ini ana dan sahabat beraktiviti bersama di pusat beli belah Mid Velly. Share sikit buku yang ana sempat bace di MPH, tapi tidak dibeli [lagi]. MPH Mid Velly ni sangat best dan kaya dengan buku tambah lagi kebanyakan bukunya boleh dibace diruang yang disediakan, sampai habis pun tidak apa rasenya. Boleh buat macam perpustakaan sendiri. Tempat seperti ini memang tempat yang selalu ana kunjungi kerana ana memang peng'gila' buku. Mungkin ini salah satu sebab ana pernah memenangi anugerah nilam semasa sekolah menengah dahulu :P

Tajuk buku yang ana bace tadi, RnR Lebuhraya Kehidupan. Pengenalannya, pemulis menceritakan tentang langga lari. Apabila memulakan perjalanan, pemandu akan menetapkan destinasi perjalanan. Setelah memulakan perjalanan, pemandu di desak dan di tekan oleh masa dan pelbagai faktor lagi. Oleh yang demikian, pemandu terus memandu dan merempuh apa yang ada dihadapan supaya cepat tiba.

Ini adalah analogi, kehidupan manusia yang hidup hanya untuk diri sendiri. Keluarga, masyarakat dan lain-lain akan dibiarkan. Apabila menoleh kebelakang, terlihat mayat dan darah memenuhi masa silam. Ramai yang dikorbankan dalam mengecapi cita-cita sendiri. Ibu dan ayah tidak dipeduli, isteri dibiar lesu tanpa belaian cinta, anak-anak jauh dan tidak disirami baja kasih sayang dan rakan-rakan hilang dan tidak dihiraukan. Kasihan..Jadi buku ini katanya memberi tips keseimbangan dalam kehidupan. Insyaallah akan saye miliki suatu hari nanti.

"eh, dah nak berbuka ni...tata.. sahabat. Salam Ramadhan..Jom rebut Lailatul Qadar"
Share:

2 comments:

  1. nice book to be shared..
    seimbangkan kehidupan kita.. :-)

    take care isma..

    ReplyDelete