Tuesday, September 30, 2014

Pengkalan Balak : Rehlah Keluarga

Assalamualaikum,

Minggu lepas, seperti yang diidam-idamkan saye sekeluarga berkelah di pantai. Pengkalan Balak, Melaka. Menarik tempat tu, orang tak berapa ramai dan persekitaran yang bersih. Suke dan rase tenang je kat sane. Air tidaklah jenih sampai nampak dasar, tapi pada saya cukup bersih dan tak boleh minum sebab masin..

Perancangannye nak bertolak awal dalam pukul 8 sebab tak nak mandi bawah terik matahati. Namun, nama pun perncangan..tengok-tengok kami bertolak agak lewat jugak lebih kurang pukul 9.30 pagi dan sampai lebih kurang  10 lebih..tak jauh pun rupenye..dapat parking bawah pokok dan bentang tikar untuk agenda penting..

Mula-mula sampai pantai, biasenye buat ape....terjun masuk air la kan...huu, tapi bukan saya, suami dan adik dulu terjun. Saye?? telah terkandas di atas tikar dengan makanan yang enak masakan ibu. Nasi lemak sambal kering, ayam goreng dan ulam raja..fuh tidak terkata...

Makan punye makan..orang dah sampai seberang laut baru saye habis makan..matahari dah memancarkan sinar UVnye..hermm cene nak mandi ni?? xpe la, g basuh tangan dulu..mule-mula basuh tangan, kaki pun nak jugak..ok celup-celup kaki..tengok-tengok dah 80% dalam air..Magic rupenye laut ni..dahsyatnye hee

Saya suka main air laut, tak dinafikan walaupun tak berapa reti berenang tapi main air tu dah sesuatu yang mengembirakan. Kenapa laut? sebab laut tak sejuk so boleh main lama-lama. Suami pula suka main air jeram, sebab tak panas..ade kontradiksi disitu..xpe "saya suka, saya suka" kata Mei Mei

Dan antara sebab lain pergi laut ni, nak bawak ibu dan Azmil jalan-jalan. Tenangkan fikiran dan santai-santai. Kate orang-orang kesihatan, minda yang tenang boleh menjadikan tubuh badan lebih sihat dan cerga..sebab fikiran ni suiz utama. Kalau suiz utama ade masalah, suiz-suiz yang lain akan turut terjejas...teori saye la. Cube google, kesan akibat mental dipression..tekanan yang disimpan boleh menjejaskan kesihatan badan tau...ade yang sampai hilang ingatan, kisah benar tu

***

Lame betul kami tak keluar berkelah...kata Azmil "terakhir abang mandi laut,  masa convo along"..lebih setahun dulu ...kami sempat berkelah di Lumut..sob sob sob..sedih pula dengar pengakuan ikhlas adik lelaki saye yang sorang ni.

InsyaAllah, nanti ade masa kite jalan-jalan lagi yer..sebak pulak tibe-tibe ni..adikku sorang ni ...walaupun bongsu tapi tak manja dan ade sesuatu yang unik pade de. Matang dari usia. Barangkali kerana dia lebih mengetahui dan memahami isi hati ibu yang membesarkannya tanpa ayah...nangis~~

 Ini sedikit pemandangan yang sempat diambil ketika di Pengakalan Balak.Cantik angle gamba ni. Abaikan pakcik kat belakang tu yer..
Share:

1 comment: