Wednesday, December 28, 2016

Homemade scrub untuk Kulit lembut

Resepi sejak zaman bujang. Oleh kerana zaman itu zaman belum berduit sangat, nak jimat tapi nak cantik jadi memang gigih buat homemade scrub. Resepi amatlah mudah cume kalau tak rajin tak jadi jugakan. Lagi beberapa bulan sebelum nak bergelar isteri lagi la hakak sedaya upaya mencantikkan diri (pecah rahsia beria2 nak kawen). Bukan ape, pernah tanye naqibah usrah dulu, ape persediaan nak kawin..tanpa ragu-ragu kak naqibah terus kate "awak pergi la spa...bla..bla" .

Ihsan Rotikaya

Jadi dalam kepala saya yang dalam keadaan macam betul ke tak akak ni pun menghadam tips murni kak naqibah. Isteri kene cantik la maksudnye. Tapi nak selalu ke spa tak ade modal, tambahan pula bace review di internet kata kalau buat spa sendiri pun tak kurang bagusnye. Sebab kite tahu kat bahagian mane perlu keutamaan dan perhatian, mane perlu dan mane tidak.

Jadi bermulalah experimentasi kecantikan saya. Mujur ade geng. Kak ngah pun beria jugak nak join. Bedak sejuk dengan kayu manis la, limau purut la, lidah buaya la. Yang bagusnye barang-barang yang homemade ni bersifat semula jadi. Untuk kulit yang sensitif seperti saya sememangnya sesuai sebab tidak ade masalah seperti radang, gatal-gatal or ruam seperti penggunaan bahan kimia dalam kosmetik moden.

Jadi nak share satu resepi yang serasi dengan saya,terbukti berkesan, jimat kos dan selamat. Resepi ini saya dah amalkan sejak sebelum kawin lagi sempai harini, bila ade masa terluang. Homemade scrub badan dan sesuai juga untuk kulit muka.

Bahan-bahan yang diperlukan
  • Beras
  • Madu
Cara penyedian
  • Goreng beras tanpa minyak sampai jadi warna putih
  • Tumbuk/blander kering beras
Cara pakai 
  • Ambil 1 sudu beras yang dah ditumbuk.
  • Gaulkan dengan dua sudu madu.
  • Sapu / gosok pada badan 10-15 minit.
Testimoni 
  • Sejurus membilas dengan air, memang rasa kulit licin seakan-akan kulit bayi.
  • Lagi rajin scrup lagi la lembut dan menghilangkan daki pada kulit
Ihsan Gambar Google Image

****

Sebut pasal berduit. Sebenarnya tanyalah pade mane-mane wanita sekalipun, mesti semuanya nak jadi cantik. Cume selalunya kekangan pada kewangan. Ya, duit\modal tidak mengizinkan. Nak membeli pakaian yang indah, nak beli suppliment yang mujarab, nak pergi spa memanjakan kulit. Hatta homamade sekali pun, madu tu bukan boleh dapat free kat kedai yer..beras pun amik senyap-senyap supaya mak tak bising, bazirkan barang dapur aje anak daranye ni.

Kecantikan dan kesihatan itu perlukan modal. Jadi pada saya, untuk yang berkemampuan tidak salah melabur sedikit untuk diri dan keluarga. Selain daripada menjaga pemakanan dan menjalani gaya hidup yang sihat, makanan tambahan juga boleh membantu mendapatkan kulit yang cantik dan wajah yang berseri. So saya dengan rendah hati menyarankan anda mencuba produk Nutrilite Bio C untuk kecantikan kulit dan kesihatan badan. Maklumat lanjut disini .
Share:

0 comments:

Post a Comment