Tuesday, July 12, 2011

Eh ape kau pakai ni??


“eh! engkau pakai ape ni..hehehehehe”

Ana pun menoleh dengan telinga yang bersumbat earphone tapi masih dapat menangkap suara orang yang seakan-akan terperanjat dan geli hati. Mata ana tertangkap kelibat seorang gadis yang bertandang ke meja sebelah. Mungkin menziarah kawannye.

“weh, engkau ni..” sergah si gadis diiringi gelak kecil.

Tidak lama pun ana berfikir, sekilas pandang ana tahu yang si kawan itu terperanjat melihat fesyen tudung yang digayakan oleh kawanye. Lucu, kerana si kawan mungkin kurang update dengan fasyen wanita. Mungkin tidak mahu tahu sebab fasyen ini tidak berkaitan dengan jantinanya [si kawan ni lelaki]. Ana pun pada awalnye hampir-hampir terperanjat dan nak tergelak. Mujurlah ade devider antara meja kami, bolehlah ana menyorok. Lucu..soalan yang diberikan oleh si kawan..

Bagaimana harus ana gambarkan tudung yang pelik itu. Yang pasti tudung itu, hujungnye seakan-akan hujung sejadah yang berambu-rambu dan dihujung setiap rambu-ramba itu ade manik yang berwarna-warni. Fabriknye kurang ceria dan ala-ala fabric yang sesuai untuk dibuat selimut. Macam itulah sedikit gambaran yang ana dapat gambarkan. Penat sungguh berfikir untuk menggambarkannye pade antum. Ana bukan memperlekeh tetapi menggambarkan disamping menyelitkan sedikit kritikan peribadi.

Aneh..Semakin canggih dunia, semakin canggih juga fasyen. Tidak salah untuk mengikuti pekembangan fasyen, tetapi syariat harus dijaga. Tudung harus dilabuhkan agar menutup dada dan lengan. Bahagian belakang juga perlu dijaga. Jangan labuh dihadapan tetapi di belakang setakat menutupi bahu dan leher kerana dari belakang, bentuk badan wanita boleh lihat dengan jelas. Kan biase kalau orang ukur baju, mereka akan letak baju dari arah belakang untuk mengukur saiz. So dari belakang lagi bahaya jika tidak ditutup.

Ada juga satu kisah dulu-dulu ketika, berada dalam monorail nak ke HKL menziarah aruah ayah ana. Ana terdengar perbualan remaja seusia ana..

“aku tengok tudung bulat tu dah macam ikan pari dah..hahaha” begitulah sedikit yang dapat ana tangkap

Yang pasti mereka bukan berkata tetang ana, kerana ana mengenakan tudung coklat segi 4 bidang 60. Sahabat-sahabat yang kenal ana mungkin tahu tudung tu ana slalu juga ana gayakan. Sedih juga mendengar kata-kata tersebut kerana ana sendiri lebih selesa mengenakan tudung bulat. Apapun itu kritikan manusia. Yang penting syariat Allah terjaga. Ikan pari cute juga, unik plak tu, resenye pun sedap kalau dimasak asam pedas, tambah pula sambal belacan…masyaallah sedap tidak terkata.(^_^)v be positive. Jati diri seorang muslimat harus dijaga.

Seindah hiasan adalah wanita solehah. Ana sendiri sangat suka wanita yang bertudung bulat. Nampak sopan, ayu dan terpelihara. Mungkin rase itu juga yang membuatkan ana begitu selesa dengan tudung bulat. Lagipun tudung bulat mudah nak buat, murah je..kos 1.5meter kain berharga RM10 dan kos jahit tepi dalam RM6. Total up RM16. Jika nak yang lebih menarik dan bersulam, beli kat kedai RM23 jika pandai tawar-menawar la. Then, boleh pakai sampai tua..tips nak tudung tahan lame..jangan basuh gune mesin basuh, nanti warnenye bercampur dengan warne lain.

Wallahualam..
Share:

2 comments:

  1. isma..

    saya dah dpat bygkan tudung yg awak maksudkan.. hehe.mcm3 jenis tudung zaman skrg ni. kdg2 tgok rasa nk tergelak juga.

    takpe, tudung bulat lagi cantek. mcm ikan pari yg dimasak asam pdas. pergh, mmg sedap lah..

    anak watan melaka sungguh awak ni. :)

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah,
    sampai juga mesej ana..

    mesti la anak jati melaka
    tempat tumpah darahku :)

    ReplyDelete