Skip to main content

Service Kereta dan Service Diri

Salam ramadhan sahabat pembace sekalian. Hari ini ramadhan ke12. Sedar tidak sedar, kita telah masuk ke fasa kedua bulan rahmat dan syafaat ini. Fasa kedua Allah janjikan keampunan.


Manusia vs Kerata.

Menyingkap kembali, kesimpulan yang dibuat oleh kak shasha ketika usrah kemarin, kelihatanye manusia ini tidak jauh bezanye dengan kereta. Jentera beroda ini perlukan service mengikut piawaian yang ditetapkan. Aircond contohnye jika dibiarkan, hembus nafas sejuknye makin kurang terasa, maka untuk memastikan bahagian itu berfungsi baik, disarankan untuk diservice setiap 5000km dan ditambah gas mengikut keperluan, itu kate apek kedai kereta Pandan Indah.

Bunga tayar pula bukan seperti bunga-bunga ditaman yang kembang dan semakin bertambah, makanya tayar yang telah ‘kelayuan’ bunga harus segera ditukar untuk memastikan cengkamanye ‘sihat’. Kadang-kala kereta juga perlukn re-aligment, overhall [xthu eja] dan macam macam lagi. Ini untuk memastikan kelancaran perjalan dan pemanduan yang selamat.

Menjelang hari perayaan, ana yakin, tokey kedai service kereta adalah antara orang yang paling bahagia. Mana tidaknye manusia berduyun duyun menghantar kereta untuk diservice. Tukang basuh kereta yang selama ini, termenung menunggu pelanggan; pada musim ini, pasti lenguh tangan membasuh pelbagai jenis kereta. Vacum pun sudah terlentang kekenyangan menjamu habuk-habuk dalam kereta yang sepertinya tidak pernah dibasuh sejak raye lepas.

Perhatikan sebaiknye. Adakah manusia tidak perlukan service?? Fizikal manusia, adakah sentiasa dalam keadaan baik?? Seberapa kuat fizikal manusia menahan kecederaan tatkala terjatuh, terhantuk dinding, terlanggar meja dan tersepit dipintu?? Bengkak, lebam dan berdarah bukan? Maka ubat disapukan dan ais dituam bagi mengurangkan keperitan. Bukankah itu service??

Itu baru, fizikal. Rohaninya pula bagaimane? Pernahkah antum merasa malas yang teramat sangat untuk bangun Qiam? Apabila diajak kemajlis ilmu, terasa berat kaki untuk melangkah? Apabila solat, tiada mahu berjemaah, lebih baik bersendirian agar lebih cepat habis? Malas berdoa panjang kerana lenguh menadah tangan..jadi ubatnya apa? Amal soleh bukan? Bila ? Sekarang dong!![kate orang indonesia] Ramadhan, bulan yang diikat dan dibelenggu syaitan.

Jadi, ayuh service diri diBulan mulia ini. Perbanyakkan amalan. Basahkan bibir kita dengan zikir munajat kepada Allah. Service yang bukan sahaja dicharge free, malah mendapat ganjaran dan voucer beli-belah diakhirat. Tidak mahukah? Jika service kereta, duit kita mengalir laju kepoket tokey kedai,namun dengan Allah...kita yang mendapat pahala yang mengalir deras bagai air sungai. Contohnye ana, baru sahaja menukar hardware aircond. Tambah tolak itu ini, tidak semena-mene dicharge 280. Ujian harta benda. Alhamdulillah.


"Belumkah datang waktunya bagi orang-orang yang beriman, untuk tunduk hati mereka mengingat Allah dan kepada kebenaran yang telah turun (kepada mereka), dan janganlah mereka seperti orang-orang yang sebelumnya telah diturunkan Al Kitab kepadanya, kemudian berlalulah masa yang panjang atas mereka lalu hati mereka menjadi keras. Dan kebanyakan di antara mereka adalah orang-orang yang fasik."

Comments

Popular posts from this blog

Peta Dunia

"Jom isma, kite sambung blaja kat oversea..amik master nanti" ajak rose selepas pulang dari IRC kemarin. "Jom...nak gi mane, paris, london, maxico, jermen, prancis.." ana bergurau, kate hati ana..ni nak pergi belajar ke melancong.. "A'ah jom la, boleh usrah same-same" ajak ika, rumate rose. Oo, menarik jugak..kite g UK ar, ade kak yanti dengan abang fakizan..boleh jadi naqibah kite" ana teringat seorang alumni Rakan Masjid yang menyambung pelajaran di benua Eropah sane. "Ika nak g US.." kate rose "Ape beza US dan UK, bezanya S dan K je kan? Ke gane? " soal ana, begitu naif tentang peta dunia. Apa lagi, terburai gelak sahabat-sahabat. Ana pula mengaru kepala yang tidak gatal. Sememangnya ana fail bab-bab peta dunia ni. Walaupun setiap kali ana pulang kerumah, abang conferm akan mintak ana lukiskan peta dunia untuk subjek kajian tempatanya, tetapi lukisan hanya tinggal kenangan..Ana sungguh tidak ambil tahu secara te

NUTRILITE Garlic & Licorice

Kandungan bawang putih (allicin, selenium & sulfur) Allicin Salah satu sebatian kuat semulajadi utk membunuh mikroorganisma berbahaya. Boleh membunuh semua patogen (bakteria & virus) yg diketahui termasuk stophylococcus oureus & bakteria makan daging. Untuk berkesan allicin perlu dlm bentuk allicin "stabil". Selenium Mineral yg mempunyai ciri2 antioksida yg hebat. Mineral pembunuh kanser. Pengambilan 200gm mikrogram sehari dpt mengurangkan kes kanser hmpir 50%. Sulfur Antioksidan yg amat hebat Lindungi tubuh dr radikal bebas. Tingkatkan sistem imun kerana ia meningkatkan fungsi sel2 pembunuh semulajadi. Licorice Pelengkap yg baik utk bwg putih, brtindak atas pedih uluhati yg mungkin disebabkan oleh bwg putih dan hilangkan bau kuat bwg putih.   Manfaat Bawang Putih antioksidan utk memerangi radikal bebas brsifat anti mikroba, anti virus & anti jamur tingkatkan  stamina & daya tahan tubuh kurangi pembentukan penggumpalan darah d

NUTRILITE Daily

Suplemen Multivitamin dan Multimineral Harian Vitamin dan mineral adalah penting untuk tubuh melaksanakan fungsinya. Pengendalian dan penyediaan makanan, pilihan gaya hidup dan peringkat usia mungkin mewujudkan keperluan untuk menambah nutrien harian anda, kerana memenuhi keperluan nutrien menerusi diet semata-mata kini menjadi satu cabaran. NUTRILITE Daily boleh membantu anda memenuhi keperluan harian. Dirumus dengan vitamin dan mineral yang seimbang untuk membantu mencapai kesihatan optimum. Satu biji tablet sehari membekalkan 11 vitamin penting (A, B1, B2, niasin, B6, asid folik, vitamin B12, C, D, E dan asid pantotenik). Serta, 7 mineral penting (kalsium, fosforus, iodin, zat besi, magnesium, kuprum, zink) dan pekatan alfalfa, selada air, pasli, bayam, karot dan ceri aserola NUTRILITE yang eksklusif. Soal Jawap Kita mungkin mempunyai cukup vitamin (katalah vitamin A) daripada makanan harian kita. Tidakkah berlebihan jika kita mengambil NUTRILITE Daily? Ad