Skip to main content

Badan langsing selepas bersalin

Bukan mudah untuk mendapatkan bentuk badan ideal atau bentuk badan seperti zaman anak dara selepas melalui proses mengandung dan bersalin. Masalah inilah yang menjadi kerisauan wanita-wanita, kerana apabila hamil , boleh dikatakan satu badan akan mengembang dan meluaskan kuasanya seiring dengan usia bayi. Usahkan kata pinggang, punggul, peha, dada hatta pipi pun mengembang biak mengalahkan pau coklat kat pasar malam.

Banyak pakaian dah tidak boleh dipakai dan kasut dah semakin sepit. Bile beli baju baru, kena ambil saiz yang lebih besar. Terasa besar diri didepan cermin. sob sob sob. Satu isu lagi, badan lesu dan mudah letih. Bejalan sikit sudah terasa mengah dan nak duduk rumah sahaja. Kesihatan semakin merudum. Kepala selalu pening dan sendi-sendi selalu lenguh mengalahkan golongan-golongan emas usia mak-mak kite.

Tidak hanya itu, bau badan sudah tidak seharum dulu. Mudah sahaja merebes bau tengik walaupun dah pakai minyak wangi sebotol. Bendalir di anggota paling berharga wanita pula semakin membanjir, berbau tidak enak dan menimbulkan kegatalan. Susah apabila nak bersolat. Hubungan dengan suami pun sudah tidak berahi seperti sebelumnya. Hambar dan sakit pula ditanggung selepas bersama.

Semuanya boleh terjadi pada wanita selepas besalin. Bukan boleh, tapi sering sahaja berlaku dan banyak telah saya dengar berlaku kes seperti ini. Kasihan, sudah la mengalas amanah berat dengan mengandungkan dan melahirkan zuriat. Terpaksa pula menanggung masalah kesihatan diri yang tidak-tidak. Sudah la bekerja, apabila pulang perlu mengurus rumah tanggga. Suami harus dilayani sebaiknya dan anak kecil masih perlukan perhatian penuh.

Tak mahu begitu??

Tiada wanita yang inginkan kehidupan sukar seperti itu. Namun saya faham kadang kala ada kekangan yang melanda sehingga perkara seperti itu tidak dapat dapat dielakkan. Saya ada melihat sendiri bagaimana gadis muda yang cantik manis orangnya. Apabila berkahwin dan hamil anak sulung hilang semua kecantikannya. Selapas bersalin badan kecik moleknye mengelebeh disana-sini, muka pucat tiada seri. Selalu mengadu sakit lutut dan belakang badan.

Apabila bersembang, tahulah saya bahawa hanya suami yang menjaganya selepas bersalin ekoran ibu dan ayah sudah tidak upaya. Dia mengakui menjalani kehidupan seperti biasa selepas bersalin. Tidak ada amalan berpantang, tidak berurut, betungku etc dan tidak mengambil sebarang makanan herba bersalin.

Aduh sayangnya...kamu sangat cantik sebenarnya. Malah boleh sahaja jadi lebih cantik daripada sebelum berkahwin jika dijaga sebaiknya.

Saya bukan pengamal perubatan, bidan mahupun konsultan kecantikan. Tapi saya percaya, selepas bersalin adalah masa yang paling baik untuk merawat, memulih dan mengembalikan seri/kecantikan seorang wanita. Biarpun waktu ini kita sedang sibuk belajar menjadi ibu, tetapi kita harus ingat waktu ini kita badan kita perlu dirawat dan dipulihkan. Jadi dah alang-alang merawat, tambah sikit lagi tugasan iaitu untuk menaik taraf (upgrade - boleh ke pakai ayat tu) prestasi kecantikan dan kesihatan.

Gambar hiasan - Intagram @rozitachewan1


Jadi disini saye ingin kongsikan satu set bersalin\berpantang yang boleh anda cuba.

Set Lepas Bersalin Tropical Herbs menawarkan penyelesaian yang menyenangkan untuk penjagaan selepas bersalin. Ia dibuat daripada herba-herba tropika yang terkenal dengan ciri-ciri pemulihan yang dicari-cari di seluruh dunia kerana faedah uniknya.

Set ini mengandungi 10 produk campuran herba yang dirumus khas untuk menguat dan mengukuhkan tubuh dan mempercepatkan proses penyembuhan bagi ibu-ibu baru. Herba-herba yang diguna dalam Set Lepas Bersalin Tropical Herbs telahpun diguna secara tradisional dan terbukti secara saintifik kerana keberkesanan dan keselamatannya.

Kandungan

Produk untuk Dimakan
• Teh Herba (10 uncang)
• Lepas Bersalin 1 (60 kapsul sayuran)
• Lepas Bersalin 2 (80 kapsul sayuran)

Produk-produk untuk Kegunaan Luaran
• Herba Pembersih Wanita (20 uncang)
• Herba Mandian (20 uncang)
• Campuran Peramping Perut (20 paket)
• Campuran Penghangat (15 paket)
• Campuran Penenang (15 paket)
• Minyak Urut Herba (60 ml)
• Minyak Bayi (60 ml)


Dapatkanlah Bengkung Lepas Bersalin PERCUMA!



Next post saya akan muat naik penjelasan dan butiran lanjut setiap satu produk dalam Set Bersalin Tropical Herbs

Comments

Popular posts from this blog

Peta Dunia

"Jom isma, kite sambung blaja kat oversea..amik master nanti" ajak rose selepas pulang dari IRC kemarin. "Jom...nak gi mane, paris, london, maxico, jermen, prancis.." ana bergurau, kate hati ana..ni nak pergi belajar ke melancong.. "A'ah jom la, boleh usrah same-same" ajak ika, rumate rose. Oo, menarik jugak..kite g UK ar, ade kak yanti dengan abang fakizan..boleh jadi naqibah kite" ana teringat seorang alumni Rakan Masjid yang menyambung pelajaran di benua Eropah sane. "Ika nak g US.." kate rose "Ape beza US dan UK, bezanya S dan K je kan? Ke gane? " soal ana, begitu naif tentang peta dunia. Apa lagi, terburai gelak sahabat-sahabat. Ana pula mengaru kepala yang tidak gatal. Sememangnya ana fail bab-bab peta dunia ni. Walaupun setiap kali ana pulang kerumah, abang conferm akan mintak ana lukiskan peta dunia untuk subjek kajian tempatanya, tetapi lukisan hanya tinggal kenangan..Ana sungguh tidak ambil tahu secara te

NUTRILITE Garlic & Licorice

Kandungan bawang putih (allicin, selenium & sulfur) Allicin Salah satu sebatian kuat semulajadi utk membunuh mikroorganisma berbahaya. Boleh membunuh semua patogen (bakteria & virus) yg diketahui termasuk stophylococcus oureus & bakteria makan daging. Untuk berkesan allicin perlu dlm bentuk allicin "stabil". Selenium Mineral yg mempunyai ciri2 antioksida yg hebat. Mineral pembunuh kanser. Pengambilan 200gm mikrogram sehari dpt mengurangkan kes kanser hmpir 50%. Sulfur Antioksidan yg amat hebat Lindungi tubuh dr radikal bebas. Tingkatkan sistem imun kerana ia meningkatkan fungsi sel2 pembunuh semulajadi. Licorice Pelengkap yg baik utk bwg putih, brtindak atas pedih uluhati yg mungkin disebabkan oleh bwg putih dan hilangkan bau kuat bwg putih.   Manfaat Bawang Putih antioksidan utk memerangi radikal bebas brsifat anti mikroba, anti virus & anti jamur tingkatkan  stamina & daya tahan tubuh kurangi pembentukan penggumpalan darah d

NUTRILITE Daily

Suplemen Multivitamin dan Multimineral Harian Vitamin dan mineral adalah penting untuk tubuh melaksanakan fungsinya. Pengendalian dan penyediaan makanan, pilihan gaya hidup dan peringkat usia mungkin mewujudkan keperluan untuk menambah nutrien harian anda, kerana memenuhi keperluan nutrien menerusi diet semata-mata kini menjadi satu cabaran. NUTRILITE Daily boleh membantu anda memenuhi keperluan harian. Dirumus dengan vitamin dan mineral yang seimbang untuk membantu mencapai kesihatan optimum. Satu biji tablet sehari membekalkan 11 vitamin penting (A, B1, B2, niasin, B6, asid folik, vitamin B12, C, D, E dan asid pantotenik). Serta, 7 mineral penting (kalsium, fosforus, iodin, zat besi, magnesium, kuprum, zink) dan pekatan alfalfa, selada air, pasli, bayam, karot dan ceri aserola NUTRILITE yang eksklusif. Soal Jawap Kita mungkin mempunyai cukup vitamin (katalah vitamin A) daripada makanan harian kita. Tidakkah berlebihan jika kita mengambil NUTRILITE Daily? Ad